Marketingul online este o disciplina de marketing care, spre deosebire de publicitatea traditionala, se bazeaza exclusiv pe Internet ca mediu. In marketingul online, se poate face o distinctie intre marketingul in motoarele de cautare, publicitatea pe bannere, marketingul prin e-mail, marketingul afiliat si marketingul pe retelele sociale. Acestea sunt catve adintre cele mai importante strategii avansate de marketing online.
Marketingul online a fost de multa vreme un element fix in mixul de marketing al companiei. Potrivit raportului online OVK 2013/02 , publicitatea pe internet reprezinta acum aproape un sfert din cheltuielile de marketing ale companiei. Acest lucru face ca marketingul online sa fie al doilea cel mai important factor in mixul de marketing al unei companii, dupa televiziune.
Dezvoltarea pietei publicitatii online in Europa este in prezent condusa in principal de marketingul prin cuvinte cheie si de publicitatea grafica. Campaniile de pe Internet devin din ce in ce mai creative, iar disciplina de marketing online din ce in ce mai complexa.
La fel ca marketingul traditional, marketingul online poate urmari o multitudine de obiective. Conform B2B-Online-Monitor 2013, acestea includ:
- Cresterea gradului de cunoastere a produsului si a marcii
- Achizitia de noi clienti
- Cresteti numarul de accesari pe site / trafic
- Loialitatea clientilor
- Clasare mai buna pe motoarele de cautare precum Google
- Imbunatatirea imaginii (branding)
Pe termen lung, masurile de marketing online ale companiilor vizeaza de obicei cresterea vanzarilor prin mai multe comenzi pe propriul site web sau mai multe vanzari. Cu toate acestea, masurile care sustin branding-ul, cum ar fi cresterea mentiunilor in retelele sociale precum Facebook, sunt, de asemenea, urmarite de multe companii prin marketing online.
Cand se planifica campanii pe internet, de obicei nu este suficient sa se transfere concepte din lumea offline in lumea digitala. In schimb, propriile strategii sunt necesare in marketingul online. Sunt utilizate o mare varietate de instrumente, in functie de definitia obiectivelor companiei.
Marketingul pentru motoarele de cautare este impartit in domenii de optimizare pentru motoarele de cautare (SEO) si publicitate pentru motoarele de cautare (SEA). Toate masurile de marketing pentru motoarele de cautare urmaresc sa obtina o mai buna vizibilitate in listele de rezultate de cautare ale motoarelor de cautare precum Google.
In timp ce optimizarea pentru motoarele de cautare (SEO) urmareste sa obtina o pozitie mai buna in rezultatele de cautare organice, publicitatea in motoarele de cautare se refera la reclamele platite din listele de rezultate ale cautarii.
Potrivit sondajului SEO Monitor 2013 al agentiei de SEO Barketing, optimizarea pentru motoarele de cautare are cea mai mare prioritate in mixul de marketing online al companiilor, chiar inainte de publicitatea in motoarele de cautare.
Dar obtinerea unei pozitii bune in rezultatele motorului de cautare Google este complexa. Algoritmul exact de evaluare folosit de Google nu este cunoscut. Conform propriilor informatii, Google pondereaza peste 200 de factori diferiti care au influenta asupra clasamentului unui site in motoarele de cautare. In opinia multor experti, aceasta include numarul si calitatea backlink-urilor. Semnalele sociale prin Facebook, Google+ si Twitter par sa joace un rol tot mai mare.